JORNADA DE SENSIBILITZACIÓ PER LA DISCAPACITAT (3 de desembre, dia internacional de les persones amb discapacitat)

El que va passar el curs passat (21-22) el dia 3 de desembre, Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, a l’escola va ser tan bonic com precipitadament preparat.(Darrerament, es prefereix el terme “diversitat funcional” al de “discapacitat”, ja que aquest posa el dèficit en el context i no en la persona. Ens agrada recordar-ho, però sabem que des dels col·lectius que les viuen en primera persona també es defensa l’ús de la paraula “Discapacitat” sense por i sense embuts. Per falta d’una reflexió més profunda, de moment a l’escola mantindrem la paraula, buscant sempre maneres de sensibilitzar.)
El GT d’inclusió havíem tingut la idea de preparar una jornada de sensibilització per a tots els infants de l’escola, sabent que amb el poc temps amb què comptàvem era un repte ambiciós. Com més concretàvem més ens adonàvem que s’havia de retallar i, finalment, després de reunir-nos amb l’escola i veure les limitacions d’espais que teníem (accentuades per mesures COVID), amb molta pena vam decidir que per aquest cop les activitats serien només per les classes de 3r, que per ara són els més grans de l’escola. El resultat ens va deixar clar que haurà d’haver-hi més edicions perquè la resta d’alumnes de l’escola puguin gaudir-ne també.
Van venir educadores i usuàries del CIO Iniciatives, als quals volem transmetre un immens agraïment. Ens van proposar activitats per poder veure i viure de més a prop com es desenvolupa el dia a dia de persones amb diferents discapacitats. Els infants van poder fer un circuit amb cadires de rodes i caminadors, moure’s i desenvolupar els sentits de l’oïda i el tacte amb els ulls tapats i descobrir l’univers de la llengua de signes. Aquesta activitat va ser enriquida per material que ens va cedir el Banc del Moviment
D’altra banda, la Lorena, mare de l’escola, va aportar la seva experiència i va mostrar-los com funcionen les pròtesis, trencant així el tabú que sovint suposa parlar sobre persones que per motius diversos no tenen alguna extremitat. També a ella, moltíssimes gràcies!
Les cares i els comentaris dels nens i nenes de 3r ens deixaven entendre que allò estava calant i ens ho confirmava el criteri dels mestres de l’escola, que havien estat acompanyant les activitats. Sens dubte, moltes gràcies al claustre i equip directiu de l’escola perquè, tot i que des del GT vam acabar lligant-ho tot a última hora, van confiar i s’hi van llençar de cap!
Després de dinar tots els nens i nenes de primària van baixar al pati a escoltar una altra mare de l’escola, l’Alba, que va entregar la seva energia i talent més espontanis per explicar un parell de contes que ens ajudaven a arrodonir aquest dia de sensibilització. El primer va ser Mimi la girafa blava, que recomanem moltíssim i que podeu adquirir sempre que vulgueu, alhora que col.laboraeu amb Nexe Fundació.El segon conte va ser el conegudíssim Per 4 cantonades de no res. Alba, mil gràcies també per aquesta sessió de contes!!
Evidentment, vam trobar molt a faltar els infants d’infantil, però estem molt felices de poder dir que tot el que hem preparat per aquest curs, tots els grups de l’escola gaudiran d’alguna activitat especialment pensada per aquesta ocasió!
Dilluns 5 de DESEMBRE de 2022:

• Tot el cicle d’Infantil i 1r de Primària aniran a la Torre de la Sagrera a veure un espectacle d‘EL BOTÓ MÀGIC, preparat i representat per persones usuàries dels serveis de la Fundació Aspasim i les seves educadores. Aquesta activitat es farà durant el matí.
  • 2n de primària faran unes activitats vivencials de sensibilització amb les seves tutores i famílies de suport gràcies als materias cedits per l’ONCE i el CPR de Sant Andreu
  • 3r i 4t reflexionaran i faran observacions sobre l’accessibilitat a l’escola i el seu entorn proper amb els seus tutors i tutores i amb la col.laboració del GT Inclusió i famílies.

Dijous 15 de DESEMBRE de 2022:

• 3r faran unes activitats vivencials de sensibilització a l’escola amb usuàries del centre ocupacional CIO INICIATIVES.
  • 4t faran una visita al CIO INICIATIVES i un cop allà assistiran a un contacontes múltiple preparat i representat per les usuàries del centre.

Hem trigat gairebé un any a explicar com va anar l’edició del curs passat, esperem no trigar tant a explicar-vos com aniran aquesta vegada!
GT Inclusió Af Els 30 Passos